Smartgames

Smartgames in de onderbouw

 

Een Smartgame is een logisch denkspel. Je traint er je geheugen mee, verbetert je ruimtelijk inzicht en je probleemoplossend denken. Je ontdekt hoe leuk het is om je hersens te gebruiken.
Opdrachten zijn verdeeld over 4 of 5 niveaus. Je begint bij de makkelijkste en geleidelijk worden de opdrachten steeds uitdagender.

Bij mij in de klas zijn de kinderen dol op de Smartgames. Tijdens de inloop kiezen veel kinderen een spel uit en tevens op het kiesbord tijdens de werkles is dit een geliefde taak.

Deze spellen staan netjes bij elkaar bovenop het spellenkastje.
Doordat kartonnen dozen lastig zijn om op te bergen en snel stuk gaan, heb ik gekozen voor deze bakken van de Action. In de grote bak (rechts) bergen we de spelborden op die te groot zijn en niet in de dozen passen.

Introductie nieuwe smartgame

Een nieuw spel of materiaal op de tafel. Hoe werkt dat?
Ik introduceer alle nieuwe materialen eerst in de kring. Ik pak het spel erbij en combineer dit met een activiteit in de kring. Dat kan een instructiefilm op het digibord zijn.
 
Bij Roodkapje heb ik dit gedaan a.d.h.v. het verhaal. Ik heb het boek interactief voorgelezen m.b.v. de speelfiguren en attributen uit het spel.
 
Daarna gaan de kinderen er zelf mee aan de slag. Smartgames kunnen alleen gespeeld worden, maar door samen te werken, leren ze ook weer van elkaar en zoeken samen naar de oplossing.  
 
De materialen van de sprookjespellen kunnen tevens dienst doen op een verteltafel.
 
Met een afstreepkaart houden wij bij welke opdrachten de leerlingen hebben gemaakt, zodat ze steeds verder kunnen spelen op een hoger niveau wat weer uitdaging biedt.