Dobble 

Kennen jullie het gezelschapsspel Dobble. Ik gebruik het vaak als tussendoortje in mijn trainingen.

 

Dobble is een spel met 30 kaarten waarop steeds 8 staan afgebeeld.

Ga op zoek naar het identieke symbool tussen de twee kaarten. Wie vindt en benoemt deze als eerste? 

Dobble 'Spot' 

 

Download
Lesmateriaal-Dobble.pdf
Adobe Acrobat document 14.3 MB

Dobble 'Veilig leren lezen'

https://www.ebbo.be/print-speel-leer/lezen/

 

Dobble generator: 

Er is ook een website waar je zelf jouw eigen kaarten kan maken. Zo kan je aansluiten bij het leerdoel wat centraal staat in de les.

Zelf een Dobble maken:  

https://micetf.fr/symbole-commun/

 

Dobble spelling categorie 'ei'

Download
Dobble ei.pdf
Adobe Acrobat document 10.7 MB

Geschiedenis DOBBLE

Een stukje geschiedenis over het ontstaan van Dobble: DOBBLE bevat meer dan 50 symbolen en 55 kaarten met 8 symbolen per kaart. 

Tussen elke twee kaarten stemt er telkens maar één symbool overeen.  

Hoe werkt het spel? DOBBLE is gebaseerd op een interactie-principe: twee lijnen hebben altijd een gemeenschappelijk punt. 

 

In 1976 wou Jacques Cottereau een befaamde 'leuke wiskunde' puzzel, het schoolmeisjesprobleem van Kirkman, uitbreiden.

Dit probleem stelt de volgende vraag: "15 meisjes van een kostschool gaan elke dag op wandeling in rijen van drie. Hoe organiseren we dit zodanig dat elk meisjes slechts één keer samen met elk van de andere meisjes wandelt?"

 

Hij paste technieken toe uit de theorieën met codes voor het verbeteren van fouten, en bouwde op die manier enkele structuren die het probleem algemener maken. De wiskundigen kennen deze structuren zeer goed als de 'onvolledige gebalanceerde blokken'. Op basis van speciale eigenschapen van deze structuren (de principes van intersectie en van optimalisering) heeft Jacques Cottereau twee spellen gecreëerd door ze op een onconventionele manier aan te passen. Het eerste spel een "vreemde retriever" werd gepubliceerd in "Le Petit Archimede" en in  "Pour la Science". 

In het voorjaar van 2008 ontdekte Denis Blanchot een paar kaarten van het "Game of Insects" dat tientallen jaren eerder gemaakt werd. Hij werd getroffen door het genie achter het kruisingsmechanisme en  werkt samen met Jacques Cottereau om dit om te zetten in een 'echt' spel. 

 

Voor Denis Blanchot, moeten de "goed punten" patronen-stijl worden herzien omdat ze te complex zijn en een reflexen-gebaseerd party game onmogelijk maken. De pictogrammen moeten snel identificeerbaar zijn, speelser worden en makkelijk verstaanbaar zijn. Snelheid is nodig. 

Tegelijkertijd zijn er te weinig kaarten (31) die te weinig figuren bevatten (6); het spel wordt aangepast naar 57 kaarten met 8 figuren om eindelijk een echt spelgevoel te creëren, met alle mogelijke combinaties van de zeven figuren. De regels van het spel moeten nog geschreven worden. ... Kortom, er staat hen nog heel wat creatief werk te wachten.

 

Veel prototypes en playtests, met namen met kinderen, worden gedaan dor Denis Blanchot, die ook zelf de nodige stappen onderneemt om direct in contact te komen met uitgevers.

 

In het begin van de herfst 2009 wordt Dobbel in zijn huidige vorm gelanceerd!